ماتریس عوامل داخلی و خارجی با swot

سایت کافه پروژه درنظر دارد با توجه به درخواست های کاربران عزیز آموزش swot را بصورت گام به گام در سایت قرار داده تا بتواند گامی کوچک در راه گسترش فرهنگ آموزش و یادگیری بردارد. در قسمت قبل با مطالعه کلیات تدوین استراتژی با swot آشنا شدید و در این قسمت از آموزش با ادامه مطالعه کلیات تدوین استراتژی با swot (ماتریس عوامل داخلی و خارجی) آشنا خواهید شد.

لازم به ذکر است این آموزش برای دانشجویانی که میخواهند انجام پروژه های دانشجویی خود را خودشان به عهده بگیرند بسیار پایه ای و مناسب است.انجام پروژه توسط خود شخص همیشه دلنشین تر ار از برون سپاری آن است.اما اگر قصد برون سپاری پروژه خود را دارید سایت کافه پروژه برای انجام پروژه swot بصورت تجاری و دانشجویی مجریان با تجربه ای دارد که میتواند شما را در انجام پروژه هایتان یاری نماید.

اگر به دنبال یادگیری swot هستید به شما تبریک میگوییم.این ابزار بسیاز جذاب و پولساز استswot یک ابزار بسیار کاربردی برای انجام پروژه رشته صنایع و انجام پروژه تحلیل آماری می باشد.لطفا آموزش های ما را دنبال کنید.

ماتریس عوامل داخلی و خارجی : 

ماتریس استراتژی ها و اولویت های اجرایی بخش های مختلف سیستم را در قالب نمودار در ۴ قسمت مجزا قرار می دهد. مطالعات قبل و بعد از ماتریس چنین امکاناتی را برای پیش بینی اثرات مورد انتظار تصمیمات استراتژیک بر روی سیستم فراهم می کند. ماتریس استراتژی ها و اولویت های اجرایی بر اساس استقرار داده ها در دو بعد اصلی شکل می گیرد:

(اطلاعات این بخش از مرحله قبلی به دست می آید)

  1. ۱. مجموع امتیازهای نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی که بر روی محورنشان داده شده است.
  2. ۲. مجموع امتیازهای نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی که روی محور Y نشان داده شده است.

در ماتریس استراتژی ها و اولویت های اجرایی، این نمرات به سه قسمت قوی (۳ تا ۴)، متوسط (۲.۵) و ضعیف (۱ تا ۲) طبقه بندی می شوند. در این ماتریس، اگر موقعیت منطقه مورد مطالعه از نظر امتیاز عوامل بیرونی و درونی در ناحیه اول باشد، استراتژی تهاجمی، اگر در ناحیه دوم، استراتژی محافظه کارانه، اگر در خانه سوم، استراتژی دفاعی و در نهایت، اگر در حوزه چهارم، استراتژی رقابتی ارائه می شود. با استفاده از ماتریس عوامل داخلی و خارجی و تعیین امتیاز ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی و خارجی بر روی آن، موقعیت استراتژیک منطقه مشخص می شود.

نمونه ای از این ماتریس همانند شکل زیر است، در واقع نتایج مرحله قبل در این قسمت قرار داده می شود:

تعیین موقعیت ماتریس در swot

تعیین موقعیت استراتژیک :

با مشخص شدن امتیاز عوامل داخلی و خارجی، و تعیین مختصات نقاط در ماتریس عوامل داخلی و خارجی، موقعیت استراتژیک در این ماتریس مشخص می شود. در این مثال فرض می کنیم در موقعیت … قرار داریم با این فرض به سراغ ماتریس سوات می رویم.

ماتریس سوات :

سازمان ها برای توسعه رقابت پذیری و بقا در شرایط فعلی جامعه و آینده نگری باید به وضعیت درون و بیرون سازمان توجه کافی داشته باشند. تحلیل SWOT یکی از پرکاربردترین روش ها در فرآیند مدیریت استراتژیک است. در این مقاله، علاوه بر معیارهای کمی و کمی، رویکرد جدیدی برای استفاده مؤثر از ماتریس SWOT در تحقیقات استراتژیک سازمانی معرفی می‌کند. در این مقاله ابتدا خطاهای روش استفاده از ماتریس SWOT در سازمان ارائه شده است. سپس به منظور نشان دادن عملکرد مؤثر رویکردهای روش بنیادی، مطالعه موردی در شرکت بی ام و انجام شده است. این مقاله گزارشی از تحلیل عوامل داخلی و خارجی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، ترکیب ماتریس عوامل داخلی و خارجی، ماتریس SWOT می باشد.

این مدل یکی از مهمترین ابزارها در فرآیند تدوین استراتژی است که به وسیله آن اطلاعات مقایسه می شود. همچنین با استفاده از این ماتریس می توان ۴ انتخاب استراتژی مختلف را از نظر میزان کنش های مختلف در محیط سازمانی تبدیل کرد. البته در عمل برخی از استراتژی ها با یکدیگر همپوشانی دارند یا به صورت همزمان و هماهنگ با یکدیگر اجرا می شوند. نقش مدیر تلاش برای تجزیه و تحلیل عوامل بیرونی و درونی به منظور ایجاد تعادل بین نقاط قوت و ضعف سازمان با توجه به فرصت ها و تهدیدهای محیطی است. اجرای استراتژی زمانی اتفاق می افتد که یک سازمان سیاست ها و شیوه های سازمانی را اتخاذ کند که با استراتژی آن سازگار باشد.

ماتریس SWOT یک ابزار تحلیلی است که به کمک آن می توان مزایا و معایب داخلی (قوت ها و ضعف ها) و فرصت ها و تهدیدهای خارجی یک سازمان یا یک شرکت را شناسایی کرد. کاشف ماتریس SWOT  SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) اشخاص یا گروه هایی هستند که وظیفه ایشان این است که با تحلیل شرایط داخلی و خارجی یک سازمان، عناصر مثبت و منفی را شناسایی کنند. این افراد باید توانمندی های داخلی سازمان را از نیازها و تهدیدهای خارجی آن تمییز دهند. کار کاشف ماتریس SWOT طبق تعریف چارچوبی، شامل:

-شناسایی قوت ها (Strengths): نقاط قوت و توانمندی های داخلی سازمان که باعث ایجاد مزیت رقابتی شود.

-شناسایی ضعف ها (Weaknesses): نقاط ضعف و نقاط ناتوانی داخلی سازمان که باعث کاهش کیفیت و کارایی سازمان می شود.

-شناسایی فرصت ها (Opportunities): فرصت هایی در محیط خارجی سازمان که با استفاده مناسب می توان سودآوری بالا داشت.

-شناسایی تهدیدها (Threats): تهدیدهای محیطی که باعث کاهش عملکرد و رشد سازمان می شود.

SWOT BMW

ابتدا نقاط قوت ماتریس سوات نوشته می شود:

قوت ها:

BMW1- دارای یک شبکه توزیع قوی با تعداد زیادی فروشگاه است.

۲-ساختار کم هزینه ای دارد که برتری آن را نسبت به رقبا فراهم می کند.

۳-دارای موقعیت مالی قوی با سودهای مثبت گزارش شده در چند سال گذشته است. همچنین دارای دارایی قوی است.

۴-دارای نیروی کار ماهر است که بسیار واجد شرایط، مبتکر و متنوع است.

۵-حضور پررنگی در شبکه های اجتماعی دارد.

سپس نقاط ضعف ماتریس سوات نوشته می شود:

ضعف ها:

۱-بخش بالایی از املاکی که توسط BMW مورد استفاده قرار می‌گیرد، اجاره هستند و هزینه‌های اجاره باید پرداخت شود.

۲-هزینه های کم برای تحقیق و توسعه در مقایسه با رقابت.

۳-این دارای نرخ جابجایی کارکنان بالا، با انگیزه و روحیه کاری پایین است.

۴- دارای مشکلات نقدینگی با نسبت سریع پایین است. سطح دارایی های جاری کمتر از بدهی های جاری است. همچنین با مشکلات جریان نقدینگی مواجه است.

در این قسمت فرصت های ماتریس سوات قرار داده می شود:

فرصت ها:

۱-کاربران اینترنت در سراسر جهان در حال افزایش هستند. تجارت الکترونیک نیز با افزایش استفاده از اینترنت در حال رشد است.     ۲-کاربران شبکه های اجتماعی در سراسر جهان در حال افزایش هستند.

۳-درآمد خانوارها در حال افزایش است و هزینه های مصرف کننده نیز افزایش می یابد. انتظار می رود تورم در اقتصاد پایین بماند.

۴-رشد محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست. دولت برای اینها یارانه می دهد.

۵- نرخ بهره پایین است که فرصت سرمایه گذاری را برای پروژه های بزرگ فراهم می کند.    افزایش بازاریابی برای جذب مصرف کنندگان برای خرج کردن (S1، S3، O3).

از حضور آن در رسانه های اجتماعی برای بازاریابی و جذب مشتری به سمت وب سایت خود (S5، O2، O3) استفاده کنید.

محصولات سازگار با محیط زیست را از طریق نوآوری و با هزینه کم توسعه دهید تا بتوان آنها را با قیمت پایین فروخت (S2، S4، O4).

با ارائه تخفیف، محصولات را با قیمت پایین به بازار عرضه کنید. این امر به افزایش فروش در حجم کمک می کند و به دلیل تورم و هزینه کم (S2, O3) امکان پذیر است.         تامین مالی مالکیت ملک از طریق نرخ بهره پایین برای افزایش نسبت اموال متعلق به ملک اجاره ای (W1, O5).

افزایش حقوق و دستمزد، ارائه بسته های تشویقی و مزایا به کارکنان برای کاهش گردش مالی و بهبود روحیه کاری. این می تواند امکان پذیر باشد زیرا هزینه ها در حال حاضر پایین است. (W3, O3)

در نهایت تهدیدهای ماتریس سوات قرار داده می شود:

تهدیدها:

۱-خطر ورود تازه واردان به بازار وجود دارد.

۲-نرخ ارز کاهش یافته است.

۳-قیمت سوخت در سال های اخیر افزایش یافته و نهاده ها را گران کرده است.

۴-رقابت در صنعت در حال افزایش است.

۵-اکنون محصولات جایگزین بیشتری در دسترس هستند.

استراتژی ها : 

استراتژی ها با توجه به نقاط قوت و ضعف و تهدید و فرصت های نوشته شده به شرح زیر است:

از یک شبکه توزیع قوی برای دسترسی به مشتریان و مبارزه با تازه واردان به بازار استفاده کنید (S1، T1).

از موقعیت مالی قوی خود برای سرمایه گذاری در حقوق مالکیت معنوی استفاده کنید. این به رقابت با افزایش رقابت در بازار کمک می کند (S3، T4).

از تیم‌های نوآور خود برای یافتن جایگزین‌های ارزان‌تر برای سوخت استفاده کنید تا بتوان از آنها استفاده کرد و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش داد (S4، O3).

۱هزینه تحقیق و توسعه را افزایش دهید تا ب ام و بتواند بهتر با رقابت رقابت کند (W2, T4).

مشوق ها را ارائه دهید، مشارکت را افزایش دهید یا محیط کاری بهتری برای حفظ استعدادها فراهم کنید. این تضمین می کند که کارمندان آن را ترک نکنند و به رقبا نپیوندند (W3، T4).

در نهایت استراتژی های نوشته شده مورد بررسی قرار می گیرند با توجه به اینکه ماتریس عومال داخلی و خارجی در ربع اول قرار داشته بنابراین استراتژی های  تدافعی یا همان wt مورد استفاده قرار نمی گیرند.

بسیاری از محققان نیاز به استفاده از تجزیه و تحلیل اضافی به جای SWOT یا استفاده از آن در ترکیب با تکنیک های دیگر را پیشنهاد می کنند. تکنیک های تجزیه و تحلیل برای توسعه استراتژی های مبتنی بر SWOT را می توان به عنوان کارت امتیاز متوازن کاپلان و نورتون، ایجاد روش QFD با کارت امتیازی متوازن، تجزیه و تحلیل تعامل، مدل پنج نیروی مایکل پورتر، استراتژی های عمومی پورتر، تحلیل سناریو، چارچوب مک کینزی، چارچوب ۷S، توصیف کرد. ANP، فازی AHP، ANP فازی، AFS، نظریه با ER، MCGDM با معیارهای ترتیبی روش، SWOT با برخی ویژگی های ساده روش رتبه بندی SMART، گزینه های جایگزین برای تجزیه و تحلیل SWOT معمولی شامل VRIO (ارزش پذیر، نادر، قابل تقلید، و سازمانی) و غیره.

 

برخی این ابزار را برای انجام پروژه داده کاوی نیز بکارگیری میکنند که در جای خود جالب است.

در اینجا به پایان این بخش آموزش swot رسیدیم امیدوارم که این مطالب براتون مفید بوده باشه.منتظر آموزش های بعدی ما باشید.خیلی خوشحال میشیم اگر در رابطه با این مطلب نظرتون رو ثبت بفرمایید.تشکر

نویسنده : محدثه باقری

پیشنهاد : اگر شما مسلط به swot هستید و به دنبال انجام پروژه می باشید میتوانید به صفحه استخدام فریلنسر پروژه های swot و درصورتی که در حوزه معماری و نرم افزارهای دیگر آن مهارت دارید به صفحه استخدام فریلنسر پروژه های مهندسی صنایع یا صفحه استخدام فریلنسر پروژه های مهندسی نرم افزار مراجعه نمایید و اطلاعات لازم در این حوزه و نحوه همکاری با کافه پروژه را مطالعه کنید.

سایت کافه پروژه علاوه بر انجام پروژه های msp ، انجام تحقیق  ، انجام مقاله علمی پژوهشی و انجام سمینار کارشناسی ارشد در حوزه swot را نیز انجام می دهد که میتوانید با سفارش آنها در این حوزه نیز با سایت همکاری نمایید.

برخی از پروژه هایی که در کافه پروژه با نرم افزارها و رشته های مختلف میتوانید سفارش دهید :

انجام پروژه رزبری پای

انجام پروژه ادبیات

انجام پروژه حقوق

انجام پروژه زبان عربی

انجام پروژه فقه و حقوق اسلامی

انجام پروژه رشنال رز

انجام پروژه رندر

انجام پروژه روان شناسی

انجام پروژه رویت

انجام پروژه ری اکت نیتیو

انجام پروژه ریاضی مهندسی

انجام پروژه زلزله

انجام پروژه زمین شناسی

انجام پروژه زیست شناسی

فریلنسر هستید و مهارت انجام پروژه ای را دارید؟

اگر شما فریلنسر هستید و توانایی انجام پروژه ای را در یک رشته یا حوزه ای خاص دارید برای فعالیت در سایت کافه پروژه و کسب درآمد می توانید در سایت ثبت نام کنید و پروژه هایی با مهارت انتخاب خود را مشاهده کنید.جهت ثبت نام و ثبت رزومه خود در سایت از طریق دکمه پایین صفحه در سایت عضو شوید.

نحوه سفارش پروژه در سایت کافه پروژه :

اگر پروژه ای دارید که میخواهید آن را برون سپاری کنید کافی است در سایت کافه پروژه ثبت نام کنید و پروژه خود را ثبت نمایید.پروژه شما هر چه که باشد حتما مجری برای آن وجود دارد.جهت ثبت نام و ثبت سفارش پروژه خود برروی دکمه زیر کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *