شروع کار با پروتئوس

شروع کار با پروتئوس

سایت کافه پروژه درنظر دارد با توجه به درخواست های کاربران عزیز آموزش نرم افزار پروتئوس را بصورت گام به گام در سایت قرار داده تا بتواند گامی کوچک در راه گسترش فرهنگ آموزش و یادگیری بردارد.در این قسمت از آموزش با شروع کار با پروتئوس آشنا خواهید شد.

لازم به ذکر است این آموزش برای دانشجویانی که میخواهند انجام پروژه دانشجویی خود را خودشان به عهده بگیرند بسیار پایه ای و مناسب است.انجام پروژه توسط خود شخص همیشه دلنشین تر ار از برون سپاری آن است.اما اگر قصد برون سپاری پروژه خود را دارید سایت کافه پروژه برای انجام پروژه پروتئوس بصورت تجاری و دانشجویی مجریان با تجربه ای دارد که میتواند شما را در انجام پروژه هایتان یاری نماید.

مقدمه ای بر پروتئوس

  • Proteus Design Suite (طراحی شده توسط Labcenter Electronics Ltd) یک مجموعه ابزار نرم افزاری است که عمدتاً برای ایجاد شماتیک ها، شبیه سازی مدارهای الکترونیکی و طراحی layout PCB استفاده می شود.
  • Proteus ISIS توسط دانشجویان و متخصصان مهندسی برای ایجاد شماتیک و شبیه سازی مدارهای الکترونیکی مختلف استفاده می شود.
  • Proteus ARES برای طراحی layout PCB مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود.
  • این نرم افزار به چهار زبان یعنی انگلیسی، چینی، اسپانیایی و فرانسوی در دسترس است.

نرم افزار پروتئوس یک ابزار بسیار کاربردی برای انجام پروژه الکترونیک ، انجام پروژه طراحی مدارات pcb ، انجام پروژه طراحی مدارهای واسط ، انجام پروژه مدار الکتریکی ، انجام پروژه مدار منطقی ، انجام پروژه مدارها و سیستم های مجتمع CMOS می باشد.

چرا از پروتئوس استفاده کنیم؟

مدار ما کاملاً روی پروتئوس کار می‌کند، اما وقتی آن را روی سخت‌افزار پیاده‌سازی کرده‌ایم، کار نمی‌کند.» چنین سوالات زیادی از طرف دانشجویان مهندسی مطرح می شود، به همین دلیل، توضیح داده می شود که هدف واقعی Proteus چیست:

  • پروتئوس در طراحی مدار بسیار ملایم است و در شرایط ایده‌آل کار می‌کند.
  • Proteus همچنین برای طراحی PCB استفاده می شود، ما از Proteus ARES برای آن استفاده می کنیم.

بنابراین، وقتی روی مدارهای الکترونیکی کار می‌کنیم، ابتدا باید شبیه‌سازی را روی Proteus ISIS طراحی کنیم و زمانی که مطمئن شدیم همه چیز خوب کار می‌کند، مدار آن را روی board vero یا روی bread board اجرا و پیاده سازی می کنیم و دوباره چندین آزمایش دنیای واقعی انجام می دهیم و وقتی مطمئن شدیم مدار طراحی شده کاملاً کار می کند، PCB آن را در Proteus ARES طراحی می کنیم.

  • پروتئوس همچنین برای طراحی / آزمایش کدهای برنامه نویسی برای میکروکنترلرهای مختلف مانند آردوینو، میکروکنترلر PIC، ۸۰۵۱ و غیره استفاده می شود.

در پروژه های Embedded باید یک کد برنامه نویسی برای میکروکنترلرها بنویسیم و برای طراحی چنین کدهایی باید تست های زیادی انجام دهید که شامل آپلود کد در میکروکنترلر است. بنابراین، در چنین پروژه هایی، Proteus یک راه حل عالی است. فرض کنید، شما باید چند کاراکتر را روی LCD 20×4 چاپ کنید، پس سوزاندن میکروکنترلر چندین بار برای خطاهای تایپی بسیار آزاردهنده است. در عوض، یک مدار در پروتئوس طراحی کنید و کد خود را در شبیه سازی تست کنید و زمانی که مطمئن شدید خروجی عالی دریافت می کنید، میکروکنترلر PIC خود را رایت کرده و آن را روی سخت افزار واقعی تست کنید. بسیار آسان و مفید. در آموزش های آینده نحوه رایت کد در میکروکنترلرها در پروتئوس را به شما نشان خواهم داد.

توجه: در تست کد، مجدداً این احتمال وجود دارد که نتایج متفاوتی در سخت افزار واقعی دریافت کنید، اما بسیار نادر است و بیشتر در توابع تاخیر اتفاق می افتد.

قابل ذکر است که برای یادگیری نرم افزار پروتئوس باید از اهمیت این نرم افزار در انجام پروژه های مهندسی برق آشنا شوید تا با انگیزه و هدف بالاتری به فراگیری آن بپردازید.

شروع کار با پروتئوس

نرم افزار Proteus را می توانید از وب سایت رسمی آن دانلود کنید و همچنین باید نحوه دانلود و نصب نرم افزار Proteus را مطالعه کنید. بنابراین اکنون امیدوارم که Proteus را نصب کرده باشید و آماده کار بر روی آن باشید:

  • روی Proteus ISIS کلیک کرده تا تصویری مانند تصویر زیر باز می شود.

شروع کار با پروتئوس

  • در ناحیه مرکزی که توسط خطوط آبی احاطه شده است، مدار خود را طراحی می کنیم، یعنی اجزا را قرار می دهیم و سپس آنها را به هم وصل می کنیم.
  • همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، در نرم افزار پروتئوس آیکون های زیادی داریم، پس باید ابتدا این بخش ها را یکی یکی بفهمیم.
  • در تصویر زیر، پروتئوس به چهار بخش تقسیم شده است:

آموزش مقدماتی نرم افزار پروتئوس

  • بخش ۱ نوار ابزاری است که در بسیاری از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی دیده‌اید، دارای عملکردهای ساده‌ای است، یعنی نماد اول برای ایجاد یک layout جدید، نماد دوم برای باز کردن یک layout موجود، مورد بعدی ذخیره layout است، سپس گزینه‌های کوچک‌نمایی وجود دارد و چند ابزار دیگر که در آموزش های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.
  • بخش ۲ دارای دو دکمه است. P برای باز کردن لیست کامپوننت ها و E برای اهداف ویرایش استفاده می شود، مانند اینکه می خواهید ویژگی های هر جزء را ویرایش کنید، به سادگی روی آن کامپوننت کلیک کنید و سپس بر روی E کلیک کنید تا ویژگی های آن کامپوننت باز شود و به راحتی می توانید آن را ویرایش کنید
  • بخش ۳ دارای ابزارهای مختلفی است که برای طراحی مدار استفاده می شود که در پایان آموزش امروز به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت.
  • بخش ۴ بخش کنترل اجرای شبیه سازی در پروتئوس است که شامل چهار دکمه یعنی Play، Step، Pause و Stop است. برای اجرای شبیه سازی باید روی این دکمه play کلیک کنیم.

انتخاب کامپوننت در Proteus ISIS

  • همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، روی آیکون Click # 1 کلیک کنید، این یک آیکون مود کامپوننت است.
  • پس از آن بر روی دکمه P کلیک کنید و پنجره جدیدی با نام Pick Devices باز می شود.
  • در این پنجره جدید یک text box وجود دارد که با نوشتن کلمه کلیدی در این کادر، جستجوی کامپوننت انجام می شود.
  • پایگاه داده پروتئوس دارای کامپوننت های نامحدودی است، بنابراین اکنون برای به دست آوردن کامپوننت مورد نظر خود، باید مانند من آن را جستجو کنید.
  • من PIC16F877A را جستجو کردم و Proteus آن کامپوننت را به همراه پیش نمایش آن در گوشه سمت راست بالا و بسته PCB (در صورت موجود بودن) در اختیار من قرار داد. متأسفانه پروتئوس من پیش نمایش PCB PIC16F877A را ندارد به همین دلیل خالی است.
  • برای افزودن کامپوننت به فضای کاری پروتئوس، یا روی آن دوبار کلیک کنید یا روی دکمه OK کلیک کنید.

آموزش پروتئوس

ابزار ها در Proteus ISIS

  • ابزار اندازه گیری کمی در Proteus موجود است که می توانید با کلیک بر روی نماد ابزار، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، آنها را باز کنید.

آموزش گام به گام پروتئوس

  • در اولین ردیف از لیست ابزارها، اسیلوسکوپ قرار دارد که ما از آن برای مشاهده رفتار سیگنال های مختلف تولید شده استفاده می کنیم.
  • ابزار مهم دیگر ترمینال مجازی است که در لیست ابزارها در ردیف شماره چهارم قرار دارد. این ترمینال مجازی برای بررسی داده هایی که از طریق پورت سریال دریافت می شوند استفاده می شود.
  • سپس Signal Generator وجود دارد که برای تولید سیگنال مانند موج سینوسی با فرکانس مورد نظر استفاده می شود.
  • ما همچنین ولت متر و آمپرمتر برای هر دو AC و DC داریم.
  • در آموزش های آینده خود به تفصیل در مورد آنها بحث خواهیم کرد.
  • همانطور که در شکل زیر می بینید، آیکون A به نام Graph mode نامیده می شود که برای ایجاد نمودارهای ولتاژ و جریان استفاده می شود. دارای استایل های متفاوتی از نمودارها است.
  • آیکون B و C به ترتیب پروب های ولتاژ و جریان هستند. فرض کنید مداری را در پروتئوس طراحی کرده اید و می خواهید مقدار ولتاژ را در هر نقطه از مدار بررسی کنید. برای انجام این کار، به سادگی این پروب ولتاژ را انتخاب کرده و آن را در آنجا قرار دهید و هنگامی که مدار خود را اجرا می کنید، پروب مقدار ولتاژ را در بالای خود نشان می دهد و برای پروب جریان نیز نمایش مقدار جریان به همین صورت است.
  • از آیکون D زمانی استفاده می شود که بخواهیم کامپوننت خود را در Proteus طراحی کنیم.
  • آیکون E یک ویرایشگر متن ساده است که برای قرار دادن برچسب ها، هشدارها یا نام کامپوننت ها و غیره استفاده می شود.

آموزش پیشرفته پروتئوس

نرم افزارهای مشابه پروتئوس :

نرم افزارهای زیادی برای انجام پروژه های الکترونیک موجود هستند که به نوعی رقیب نرم افزار پروتئوس نیز هستند.از جمله این نرم افزارها که پروژه های الکترونیک را انجام میدهند عبارتند از  : انجام پروژه مولتی سی ، انجام پروژه Hspice ، انجام پروژه Pspice ، انجام پروژه LTspice ، انجام پروژه PSIM .

پیشنهاد : اگر شما مسلط به نرم افزار پروتئوس هستید و به دنبال انجام پروژه با این نرم افزار می باشید میتوانید به صفحه همکاری در انجام پروژه پروتئوس  و درصورتی که در حوزه الکترونیک و نرم افزارهای دیگر آن مهارت دارید به صفحه همکاری در انجام پروژه های الکترونیک مراجعه نمایید و اطلاعات لازم در این حوزه و نحوه همکاری با کافه پروژه را مطالعه کنید.

سایت کافه پروژه علاوه بر انجام پروژه های برنامه نویسی پروتئوس ، انجام تحقیق ، انجام مقاله  و انجام سمینار در حوزه proteus را نیز انجام می دهد که میتوانید با سفارش تحقیق در این حوزه نیز با سایت همکاری نمایید.

برخی از پروژه هایی که در کافه پروژه با نرم افزارهای مختلف انجام می شوند :

انجام پروژه ADS

انجام پروژه متلب

انجام پروژه آردوینو

انجام پروژه AVR

انجام پروژه VHDL

انجام پروژه رزبری پای

انجام پروژه اورکد

انجام پروژه اتوکد الکتریکال

انجام پروژه سیلواکو

انجام پروژه ماکسول

انجام پروژه دیگسایلنت

انجام پروژه LabVIEW

انجام پروژه آلتیوم دیزاینر

در اینجا به پایان بخش آموزش نرم افزار پروتئوس رسیدیم امیدوارم که این مطالب براتون مفید بوده باشه.منتظر آموزش های بعدی ما باشید.خیلی خوشحال میشیم اگر در رابطه با این مطلب نظرتون رو ثبت بفرمایید.تشکر

نویسنده : محسن فراهانی

فریلنسر هستید و مهارت انجام پروژه ای را دارید؟

اگر شما فریلنسر هستید و توانایی انجام پروژه ای را در یک رشته یا حوزه ای خاص دارید برای فعالیت در سایت کافه پروژه و کسب درآمد می توانید در سایت ثبت نام کنید و پروژه هایی با مهارت انتخاب خود را مشاهده کنید.جهت ثبت نام و ثبت رزومه خود در سایت از طریق دکمه پایین صفحه در سایت عضو شوید.

نحوه سفارش پروژه در سایت کافه پروژه :

اگر پروژه ای دارید که میخواهید آن را برون سپاری کنید کافی است در سایت کافه پروژه ثبت نام کنید و پروژه خود را ثبت نمایید.پروژه شما هر چه که باشد حتما مجری برای آن وجود دارد.جهت ثبت نام و ثبت سفارش پروژه خود برروی دکمه زیر کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *