معرفی سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS

معرفی سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS

سایت کافه پروژه درنظر دارد با توجه به درخواست های کاربران عزیز آموزش نرم افزار GIS را بصورت گام به گام در سایت قرار داده تا بتواند گامی کوچک در راه گسترش فرهنگ آموزش و یادگیری بردارد. در این قسمت از آموزش با معرفی سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS آشنا خواهید شد.

لازم به ذکر است این آموزش برای دانشجویانی که میخواهند انجام پروژه دانشجویی خود را خودشان به عهده بگیرند بسیار پایه ای و مناسب است.انجام پروژه توسط خود شخص همیشه دلنشین تر ار از برون سپاری آن است.اما اگر قصد برون سپاری پروژه خود را دارید سایت کافه پروژه برای انجام پروژه GIS بصورت تجاری و دانشجویی مجریان با تجربه ای دارد که میتواند شما را در انجام پروژه هایتان یاری نماید.

موسس و مدیر شرکت Esri جک دنگر موند:

“کاربرد GIS تنها به تهیه نقشه مربوط نیست،بلکه جهانی بهتر را به ما گوشزد می کند.”

آنچه در این مطلب بیان خواهد شد بررسی کوتاه و مقدمه ای بر GIS،تاریخچه و کاربرد آن خواهد بود.

معرفی سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS :

سامانه GIS که مخفف شده عبارت Geographic Information System است به هر سامانه ای گفته می شود که از اطلاعات مکانی استفاده می کند.

همچنین برخی GIS را مخفف عبارت Geospatial Information System نیز می دانند.سامانه ای رایانه ای که برای مدیریت و سازمان دهی اطلاعات جغرافیایی مورد استفاده قرار می گیرد.در واقع این سامانه ابزاری برای بررسی،جمع آوری،پردازش و تحلیل و مدیریت اطلاعات مکانمند است.

اطلاعات مکانی،آن دسته از اطلاعاتی است که دارای مختصات اند،یعنی می دانیم هر خیابان،ایستگاه و..در چه نقطه ای از کره زمین قرار دارد.درست شبیه یک پازل که با کنار هم قرار گرفتن این خیابان ها و ایستگاه ها و.. نقشه کاملی از یک منطقه جغرافیایی خواهید داشت.پس علاوه بر داده ها، بحث سیستم مختصات هم از ویژگی های مهم این علم است که در مباحث بعدی نگاهی نیز به داده های مکانی خواهیم داشت.

این نرم افزار غالبا برای انجام پروژه زمین شناسی کاربرد دارد.

تاریخچه شکل گیری جی آی اس:

اما ابتدا نگاهی به تاریخچه جالب این علم بیندازیم.معمولا همیشه اینطور است که انسان به یک مشکل می خورد و برای رفع آن تلاش می کند و به تجربه ای جدید  و کشف نتیجه مهمی می رسد.اینجا نیز همین اتفاق رخ داده است.برای بررسی اولین مثال از کاربرد مفاهیم مکانی، به سال ۱۸۵۴ و شیوع وبا برویم. در آن زمان مردم معتقد بودند که این بیماری از طریق هوا پخش می شود. اما دکتر جان اسنو، یک دکتر انگلیسی تصمیم گرفت مکان های شیوع، جاده ها و مرزهای املاک و پمپ های آب را بررسی و نقشه برداری کند. و وقتی این کار را کرد، کشف جالبی کرد. شک الگو پدیدار شد. این الگو ثابت کرد که این بیماری در واقع از طریق هوا نیست، بلکه از طریق آب و حتی به طور خاص توسط یک پمپ آب آلوده منتقل می شود. نقشه وبا جان اسنو یک رویداد مهم بود که مکان خطرات و وجود آن ها را نشان می داد.یکی دیگر از کاربردهای نرم افزار gis بکارگیری آن در انجام پروژه مهندسی عمران است که در ادامه آموزش ها به این مورد خواهیم پرداخت.

در نقشه زیر محل های شیوع وبا مشخص شده است:

معرفی نرم افزار gis

اما متاسفانه با شرایط زمانی و محدودیت های آن زمان، در طول صد سال بعد، توسعه محدودی در GIS وجود داشت. نقشه برداری مبتنی بر کاغذ بود و هیچ نقشه کامپیوتری وجود نداشت.

در سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵، پیشرفت های تکنولوژیکی عمده در فناوری رایانه جدید منجر به تولد GIS مدرن شد. این پیشرفت ها عبارت بودند از: توانایی تولید خروجی گرافیک نقشه و چاپ آن ها،پیشرفت در ذخیره سازی داده ها و فضا ذخیره سازی و در نهایت قدرت مناسب رایانه برای پردازش داده ها.به عنوان مثال در دهه ۱۹۶۰ اولین GIS مبتنی بر کامپیوتر در اتاوا، کانادا راه اندازی شد. دکتر راجر تاملینسون، جغرافیدان کانادایی، اولین نسخه از یک سیستم اطلاعات جغرافیایی کامپیوتری به نام سیستم اطلاعات جغرافیایی کانادا  (CGIS) را تولید کرد.اما مهم ترین اتفاق در سال ۱۹۶۹ با تاسیس شرکت Esri اتفاق افتاد  که تلاش های خود برای ارائه یک نرم افزار جامع را شروع کرد.

موسس و مدیر شرکت Esri جک دنگر موند

موسس و مدیر شرکت Esri جک دنگر موند

در اواخر دهه ۱۹۷۰، پیشرفت در حافظه کامپیوتر و بهبود قابلیت های گرافیکی کامپیوتر منجر به ایجاد نرم افزار تجاری GIS شد. یکی از فروشندگان، Esri بود که در حال حاضر بزرگترین شرکت نرم‌افزار GIS در جهان است که به عنوان متخصص پیشرو جهان در GIS شناخته می‌شود و نقشی کلیدی در تاریخ GIS ایفا کرده است.

در سال ۱۹۸۱، Esri اولین بسته نرم افزار تجاری GIS را به نام Arc/INFO منتشر کرد. Arc/INFO داده‌های جغرافیایی را با هم ترکیب می‌کرد و کاربران را قادر می‌ساخت تا تحلیل‌های فضایی پیچیده را انجام دهند.

نرم افزار Arc-Info

نرم افزار Arc/Info

حتما به این موضوع واقف هستید که نرم افزار gis در انجام پروژه های جغرافیا چه تجاری و ه دانشجویی بسیار مورد توجه است.در دهه ۱۹۹۰، باز هم Esri، نسخه ArcView را منتشر کرداز آن زمان نرم افزار های مختلفی در طول سال ها و با پیشرفت های صورت گرفته مربوط به رایانه،برای کاربران تولید شد.امروز نیز شاهد جدید ترین نرم افزار های تولید شده مثل Arc Gis pro هستیم که نه تنها در زمینه داده های مکانی قدرتمند هستند، بلکه نیم نگاهی هم به قدرت نمایی در زمینه علم سنجش از دور (RS) دارند.از جمله این اقدانات می توان به افزونه های موجود در این نرم افزار گفته شده برای محاسبات شاخص هایی مثل شاخص تفاضلی نرمال شده پوشش گیاهی یعنی NDVI و یا برخی از تصحیحات اتمسفری اضافه شده در این نرم افزار اشاره کرد.

نرم افزارArcView

نرم افزارArcView

آموزش gis

آموزش مقدماتی gis

در ایران از سال ۱۳۶۹ سازمان نقشه‌برداری کشور مطالعات خود را برای بکارگیری GIS آغاز کرد مطالعات و تحقیقات در سال ۱۳۶۹ به نتیجه رسید ولی از سال ۱۳۷۵ GIS عملی شد.نکته مهمی که قابل توجه است این است که روز به روز استفاده از این علم بیشتر شده و در آینده نیز پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

نکته : انجام پروژه Geostudio نیز یک برای انجام پروژه های مهندسی عمران همانند نرم افزار GIS کاربردیست .

قابلیت های نرم افزار GIS:

GIS قابلیت‌های فراوانی دارد از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به موار زیر اشاره کرد:

۱- نگهداری داده‌ها

۲- اضافه کردن داده‌ها

۳- استخراج داده‌ها

۴- حذف داده‌ها

کاربردهای نرم افزار gis:

از داستان تاریخچه و قابلیت ها که عبور کنیم،کاربرد های این علم مورد توجه است.همان طور که از آغاز داستان شکل گیری این علم متوجه شدیم کاربرد این علم بسیار مهم است.

از جمله مهم ترین کاربرد های این علم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-در طرح های شهری

۲-در مراکز آماری

۳-بررسی خطرات برای یک محدوده

۴-انتخاب بهترین مکان برای کاربری های خاص مثل احداث ایستگاه باران سنجی

۵-کمک در بررسی تغییرات یک ویژگی در سطح منطقه

۶-تحلیل مسیر های مناسب و..

۷-امنیت و کمک به پلیس

اما مهم ترین کاربرد آن هم امروزه در گوشی های هوشمند هر یک از ما و برخی ادارات و سازمان ها قابل ذکر است.نرم افزار های مکان محور که از این سامانه استفاده می کنند و خدماتی را به ما ارائه می دهند.

کاربرد نرم افزار gis

همچنین آنطور که مشخص است این علم در بیشتر رشته های دانشگاهی به خصوص انجام پروژه شهرسازی ، انجام پروژه نقشه برداری ، انجام پروژه مهندسی آب ، انجام پروژه سازه ، انجام پروژه معماری و انجام پروژه محیط زیست و حتی موارد دیگر مثل انجام پروژه بهداشت کاربرد دارد.

واضح هست فقط نام بردن موارد بالا بیانگر قدرت این سامانه نیست بنابر این در ادامه کاربرد ها و نرم افزار های مربوطه به شکل عملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد : اگر شما مسلط به GIS هستید و به دنبال انجام پروژه با این نرم افزار می باشید میتوانید به صفحه همکاری با ما در انجام پروژه GIS مراجعه نمایید و اطلاعات لازم در این حوزه و نحوه همکاری با کافه پروژه را مطالعه کنید.

سایت کافه پروژه علاوه بر انجام پروژه با نرم افزار gis ، انجام تحقیق ، انجام مقاله  و انجام سمینار در حوزه gis را نیز انجام می دهد که میتوانید با سفارش تحقیق در این حوزه نیز با سایت همکاری نمایید.

برخی از پروژه هایی که در کافه پروژه با نرم افزارهای مختلف میتوانید سفارش دهید :

انجام پروژه سنجش از دور

انجام پروژه گوگل ارث

انجام پروژه گوگل مپر

انجام پروژه اتوکد

انجام پروژه اپنسیس

انجام پروژه هوافضا

در اینجا به پایان بخش آموزش gis رسیدیم امیدوارم که این مطالب براتون مفید بوده باشه.منتظر آموزش های بعدی ما باشید.خیلی خوشحال میشیم اگر در رابطه با این مطلب نظرتون رو ثبت بفرمایید.تشکر

نویسنده : سجاد آشیان

فریلنسر هستید و مهارت انجام پروژه ای را دارید؟

اگر شما فریلنسر هستید و توانایی انجام پروژه ای را در یک رشته یا حوزه ای خاص دارید برای فعالیت در سایت کافه پروژه و کسب درآمد می توانید در سایت ثبت نام کنید و پروژه هایی با مهارت انتخاب خود را مشاهده کنید.جهت ثبت نام و ثبت رزومه خود در سایت از طریق دکمه پایین صفحه در سایت عضو شوید.

نحوه سفارش پروژه در سایت کافه پروژه :

اگر پروژه ای دارید که میخواهید آن را برون سپاری کنید کافی است در سایت کافه پروژه ثبت نام کنید و پروژه خود را ثبت نمایید.پروژه شما هر چه که باشد حتما مجری برای آن وجود دارد.جهت ثبت نام و ثبت سفارش پروژه خود برروی دکمه زیر کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *