بررسی داده هایی از نوع اکسل و گرفتن خروجی یک منطقه در GIS

بررسی داده هایی از نوع اکسل و گرفتن خروجی یک منطقه در GIS

در قسمت قبل آموزش GIS در سایت کافه پروژه به بررسی انواع داده ها،سیستم مختصات و اضاف کردن یک نمونه داده پرداختیم و عملیات سیمبولوژی و نام گذاری را برای آن انجام دادیم. در این قسمت که به شکل پروژه محور گفته می شود به بررسی داده هایی از نوع اکسل می پردازیم و یک منطقه را انتخاب کرده و از آن خروجی می گیریم تا بقیه موارد را در آن منطقه انجام دهیم و اطلاعات مربوط به منطقه را تولید کنیم. در آخر نیز تمام اشکالات و باگ های ممکن بررسی و پاسخ داده شده است تا مشکلی در طول آموزش بوجود نیاید.

لازم به ذکر است این آموزش برای دانشجویانی که میخواهند انجام پروژه دانشجویی خود را خودشان به عهده بگیرند بسیار پایه ای و مناسب است.انجام پروژه توسط خود شخص همیشه دلنشین تر ار از برون سپاری آن است.اما اگر قصد برون سپاری پروژه خود را دارید سایت کافه پروژه برای انجام پروژه GIS بصورت تجاری و دانشجویی مجریان با تجربه ای دارد که میتواند شما را در انجام پروژه هایتان یاری نماید.

این نرم افزار غالبا برای انجام پروژه زمین شناسی ، انجام پروژه مهندسی عمران و انجام پروژه جغرافیا کاربرد دارد.

داده های اکسل :

داده های اکسل معمولا می تواند دارای مشخصات و مختصات ایستگاه های باران سنجی،هواشناسی،چاه های آب و..باشد که باید ابتدا در نرم افزار نمایش داده شود. اطلاعاتی که در درون فایل های اکسل هست برای پهنه بندی و درون یابی مورد استفاده قرار می گیرد اما برای این کار ها اولین قدم اضاف کردن داده اکسل به نرم افزار و سپس نمایش درست آن ها است. برای این کار باید سیستم های مختصات را نیز به خوبی بشناسید.داشتن شناخت در رابطه با داده های اکسل می تواند در انجام پروژه های اکسل هم کارایی داشته باشد.

در آخر این آموزش شما می توانید نقشه ای مثل نقشه زیر بسازید.همانطور که می بینید در این پروژه از فایل استان های ایران و داده های اکسل استفاده شده است.

داده های اکسل در gis

به طور کلی روند حل یک پروژه gis به شکل زیر است:

۱-ابتدا به طور کامل هدف پروژه را بدانید یعنی به آخر و خروجی کار توجه کنید.

۲-بررسی دیتاها و داده های موجود از نظر صحت و کامل بودن

۳-جمع آوری داده های ناقص و تولید آن ها

۴-بررسی ذهنی مسیر حل پروژه طبق هدف: ممکن است برای یک پروژه دو یا چند راه حل متفاوت وجود داشته باشد و این شما هستید که باید از خلاقیت خود استفاده کنید.

۵-اتمام پروژه و بررسی کامل موارد خواسته شده طبق هدف

۶-تکمیل پروژه توسط مجری و سپس تایید کارفرما

به عنوان مثال برای این پروژه موارد زیر را مشخص می کنیم:

۱-هدف تولید نقشه ایستگاه ها در یک استان خاص و سیمبولوژی آن ها

۲-داده های موجود شامل شیپ فایل استان ها و داده های اکسل ایستگاه ها

۳-برای این آموزش نیاز به ابزار هایی برای تولید اطلاعات در استان خود خواهیم داشت.

ابزار های معرفی شده در این آموزش شامل موارد زیر است:

  • ۱-Select
  • ۲-Clip
  • ۳-Table To Excel

۴-بررسی روش های انتخاب ایستگاه های موجود در منطقه

۵-خروجی کار

تمام مراحل بالا را در این آموزش می توانید ببینید.

پیشنهاد می کنم در تمام پروژه ها یک دسته بندی خوب برای فایل ها داشته باشید تا خودتان و کارفرما نیز راحت باشید.

دریافت داده ها:

ابتدا با همان فایل قبلی که لینک آن نیز درج شده است کار داریم:

https://uploadkon.ir/uploads/244509_23S3.zip

سیستم مختصات دیتا فریم را مثل قبل انتخاب کنید و این فایل را در نرم افزار باز کنید. یکی از روش های اضاف کردن دیتا از نوع شیپ فایل این است که فایل را به شکل درگ وارد نرم افزار کنید. روش اصلی نیز با کمک ابزارadd data  بود.

انتخاب منطقه در gis

انتخاب منطقه:

یک استان را به دلخواه می خواهیم انتخاب کنیم. به عنوان مثال استان خراسان رضوی هدف پروژه ما است.

با ابزار زیر روی استان کلیک کنید تا دور آن رنگ آبی فیروزه ای بگیرد.

یادگیری جی آی اس

آموزش تخصصی جی آی اس

سپس از لایه یک خروجی باید بگیریم. از قسمت Table Of Contents روی لایه راست کلیک کرده و از قسمت زیر خروجی را انتخاب می کنیم.

Data>Export Data

ما می خواهیم فقط از استان انتخاب شده خروجی بگیریم پس به قسمت Export در زیر دقت کنید. اجازه می دهیم خروجی برای ما باز شود.

آموزش نرم افزار جی آی اس بصورت مرحله ای

حالا ابزار سلکت را غیر فعال و لایه های اضاف را خاموش می کنیم.روی لایه اضاف شده راست کلیک کرده و zoom to layer را انتخاب کنید.

آموزش گام به گام gis

آموزش ورود داده اکسل در gis 

کار با داده اکسل دارای فیلد های مختصاتی:

دیتاهای اکسل تهیه شده توسط “وبسایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران” را از لینک زیر دریافت کنید:

https://uploadkon.ir/uploads/5a2d02_23station-climatology-ir-2.xlsx

سپس از قسمت add data این داده ها را فراخوانی می کنیم. ابتدا روی اکسل دوبار کلیک کنید تا شیت مربوطه را پیدا کنید.سپس add را بزنید.

یادگیری تصویری gis

در نگاه اول هیچ اتفاقی نیفتاده اما با دقت در قسمت Table Of Contents می بینیم این داده ها وجود دارد و باید آنرا نمایش داد.

آموزش تصویری gis

نمایش داده های اکسل:

روی لایه راست کلیک کنید و گزینه display x ,y را انتخاب کنید.

نمایش داده های اکسل:

عنوان طول جغرافیایی(LONG)  و عرض جغرافیایی(LAT)  را به طور دقیق نسبت دهید و سیستم مختصات را نیز از قسمت مشخص شده نوع جغرافیایی WGS84 انتخاب کنید و اوکی کنید.

عنوان طول جغرافیایی(LONG) و عرض جغرافیایی(LAT)

اگر این کار به درستی انجام شود داده ها نمایش داده می شوند .حالا از آن یک خروجی بگیرید و اجازه دهید به محیط اضاف شود و سپس لایه قبل را خاموش کنید.

جدا کردن داده ها برای محدوده:

اگر روی این لایه اضاف شده ، راست کلیک کرده و گزینه zoom to layer را بزنید، می بینید که داده ها برای کل ایران است پس باید به روشی داده های استان خود را جدا کنیم.در اینجا چند راه حل به ذهن می زسد که می توانید هر کدام را بررسی کنید.

جدا کردن داده ها برای محدوده

راه حل اول:

ابزار select:

یک روش ساده وقت گیر استفاده از ابزار سلکت بوده که کلید Shift را نگه داشته و نقاط داخل محدوده را انتخاب کنید تا آبی شده و خروجی بگیرید.

ابزار select

روش مناسب تر این است که   select by polygone را انتخاب کرده و دور استان یک پلی گون رسم کنید و در آخر دوبار کلیک کنید تا داده های داخل آن استان انتخاب شوند. و بعد مثل قبل از انتخاب شده ها خروجی بگیرید. اگر استان هم انتخاب شد با نگه داشتن Shift و انتخاب آن این مشکل برطرف می شود.

نرم افزار gis

اموزش محیط gis

در مورد ابزار بالا دقت کنید پس از هر بار انتخاب و گرفتن خروجی بهتر است حالت انتخاب را غیر فعال کنید تا مشکلی پیش نیاید.

راه حل دوم:

خروجی gis

اما گاهی داده ها دارای فشزذگی و نزدیکی زیادی است که نیاز به ابزاری بهتر است. بنابراین روشی دقیق تر و سریع تر برای این کار استفاده از ابزار clip در نرم افزار است.

همانطور که مشخص است،شما با این دستور می توانید یک عارضه بزرگ را طبق محدوده کوچک تری برش بدهید که نتیجه در داخل محدوده کوچک تر قرار می گیرد.

در قسمت جست و جو عبارت دستور clip را وارد کنید و آنرا باز کنید.

ابتدا لایه کلی را وارد کرده سپس لایه ای که مرز و محدوده است انتخاب می شود. محل خروجی را انتخاب کرده و اوکی کنید.

آموزش انجام پروژه gis

حالا داده های ما آماده برای سایر عملیات ها است.

خروجی اکسل:

به عنوان مثال می خواهیم از این فایل بدست آمده یک فایل اکسل نیز تهیه کنیم. برای این کار در قسمت جست و جو عبارت Table To Excel  را جست و جو و انتخاب کنید. فایل نقاط محدوده را وارد کنید و برای آن یک خروجی انتخاب کنید.فایل اکسل برای شما ساخته می شود.

سیمبولوژی ایستگاه ها:

حالا می خواهیم سیمبولوژی نقاط را نیز انجام دهیم. فرض کنید ابتدا یک سیمبولوژی کمی نیاز دازیم مثلا طبق ارتفاع،می خواهیم نقشه ای داشته باشیم که ایستگاه هایی که دارای ارتفاع بیشتر هستند با نقطه بزرگتر نمایش داده شود و این عملیات همین طور تا کم ترین ارتفاع صورت بگیرد.

روی لایه راست کلیک کنید و به قسمت سیمبولوژی بروید. حالا با انتخاب گزینه زیر یک دسته بندی انجام بدهید.اگر بخواهید تعداد دسته ها را با classify می توانید تغییر دهید.

سیمبولوژی ایستگاه ها

سپس تنظیمات را تایید و اوکی کنید تا نتیجه را ببینید.

آموزش محیط نرم افزار جی آی اس

حالا فرض کنید یک سیمبولوژی کیفی نیز می خواهیم انجام دهیم.این کار را طبق نام ایستگاه ها انجام می دهیم.اط همان قسمت سیمبولوژی طبق زیر این کار را انجام دهید.

آموزش gis بصورت تخصصی

حالا نتیجه را بررسی و مقایسه کنید.

آموزش مقدماتی جی آی اس

همچنین می توانید نام ایستگاه را نیز نمایش دهید تا تکراری بر تمرین جلسه قبل باشد.

آموزش gis

پروژه را تا این مرحله ذخیره کنید. ابتدا از منو File گزینه زیر انتخاب کنید:

آموزش نرم افزار gis

تیک عبارت زیر را بزنید و تایید کنید. سپس پروژه را در مسیر مد نظر خود ذخیره کنید.

آموزش ساخت یک پروژه در gis

آموزش راه اندازی یک پروژه ساده در جی آی اس

در اینجا کار با داده های اکسل به پایان رسیده است،هر چند در ادامه کار های بیشتری با آن ها خواهیم داشت اما برای این آموزش و مقدمات کافی است.در این قسمت نیز با مفاهیم مهم و ابزار های کار آمدی آشنا شدید و دو نوع اصلی سیمبولوژی را نیز انجام دادید.

بررسی مشکلات در gis

بررسی مشکلات ممکن:

باتوجه به تجربه ای که در این نرم افزار دارم سعی کردم مشکلاتی را که ممکن است در روند کار پیش بیاید و برای خودم نیز اتفاق می افتد مطرح کنم.چنانچه مشکل دیگری وجود داشت می توانید آنرا مطرح کنید تا پاسخ آن داده شود.

۱-فایل اکسل باز نمی شود.

پاسخ:

معمولا اگر فایل اکسل دارای عبارات بولد و یا عبارات رنگی باشد این اتفاق رخ می دهد.

۲-داده های اکسل نمایش داده نمی شوند.

پاسخ:

ابتدا داده هارا دوباره نمایش دهید و مرحله انتخاب طول و عرض جغرافیایی را به دقت انجام دهید.

سیستم مختصات را به درستی انتخاب کنید.

۳-دستور clip اجرا نمی شود.

پاسخ:

ابتدا توجه کنید وقتی دستور به درستی انجام شود یک علامت R ظاهر می شود و در صورت خطا داشتن عبارت Q ظاهر می شود.پس کاملا صبر کنید تا یکی از این موارد نمایش داده شود.

بهتر است خروجی در پوشه با نام انگلیسی و بدون فاصله قرار گیرد.

همچنین ممکن است از داده های نقطه ای اضاف شده خروجی گرفته نشده باشد. ابتدا از داده های اکسل نمایش داده شده خروجی گرفته شود و این خروجی در دستور وارد شود.

۴-دستور clip اجرا می شود اما چیزی نمایش داده نمی شود.

پاسخ:

این مورد یک باگ بوده که برای رفع آن ابدا پروژه را ذخیره کنید و سپس نرم افزار را ببنید. دوباره پروژه را باز کنید و این دستور را انجام دهید تا مشکل برطرف شود.

۵-……؟

با تشکر از توجه و همراهی شما، این قسمت نیز به پایان رسید. با آرزوی موفقیت.

نویسنده : سجاد آشیان

انجام پروژه با نرم افزار gis :

همچنین آنطور که مشخص است این علم در بیشتر رشته های دانشگاهی به خصوص انجام پروژه شهرسازی ، انجام پروژه نقشه برداری ، انجام پروژه مهندسی آب ، انجام پروژه سازه ، انجام پروژه معماری و انجام پروژه محیط زیست و حتی موارد دیگر مثل انجام پروژه بهداشت کاربرد دارد.

واضح هست فقط نام بردن موارد بالا بیانگر قدرت این سامانه نیست بنابر این در ادامه کاربرد ها و نرم افزار های مربوطه به شکل عملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد : اگر شما مسلط به GIS هستید و به دنبال انجام پروژه با این نرم افزار می باشید میتوانید به صفحه همکاری با ما در انجام پروژه GIS مراجعه نمایید و اطلاعات لازم در این حوزه و نحوه همکاری با کافه پروژه را مطالعه کنید.

سایت کافه پروژه علاوه بر انجام پروژه با نرم افزار gis ، انجام تحقیق ، انجام مقاله کنفرانسی و انجام سمینار در حوزه gis را نیز انجام می دهد که میتوانید با سفارش تحقیق در این حوزه نیز با سایت همکاری نمایید.

برخی از پروژه هایی که در کافه پروژه با نرم افزارها و رشته های مختلف میتوانید سفارش دهید :

انجام پروژه super decision

انجام پروژه Thonny

انجام پروژه Vim/vi

انجام پروژه Visual Studio Code

انجام پروژه Volt (ولت)

انجام پروژه wpscan

انجام پروژه آزمایشگاه dsp

انجام پروژه آنالیز عددی

انجام پروژه اتوماسیون صنعتی

فریلنسر هستید و مهارت انجام پروژه ای را دارید؟

اگر شما فریلنسر هستید و توانایی انجام پروژه ای را در یک رشته یا حوزه ای خاص دارید برای فعالیت در سایت کافه پروژه و کسب درآمد می توانید در سایت ثبت نام کنید و پروژه هایی با مهارت انتخاب خود را مشاهده کنید.جهت ثبت نام و ثبت رزومه خود در سایت از طریق دکمه پایین صفحه در سایت عضو شوید.

نحوه سفارش پروژه در سایت کافه پروژه :

اگر پروژه ای دارید که میخواهید آن را برون سپاری کنید کافی است در سایت کافه پروژه ثبت نام کنید و پروژه خود را ثبت نمایید.پروژه شما هر چه که باشد حتما مجری برای آن وجود دارد.جهت ثبت نام و ثبت سفارش پروژه خود برروی دکمه زیر کلیک نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *