کاربرد نرم افزار رویت (Revit) در معماری و عمران

رویت یک نرم‌افزار کاربردی برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است. مهندسان عمران T برق و معماران می‌تواند از این محصول برای بهبود عملکرد کاری خود استفاده کنند؛ اما کاربرد اصلی نرم افزار رویت در معماری است. این نرم‌افزار در طراحی جزئیات ساختمانی و مدل‌سازی سه‌بعدی بکار می‌رود. Revit از طریق ایجاد پایگاه اطلاعات یا داده‌های ساختمانی، دسترسی به اطلاعات کل سازه را ساده‌تر می‌کند.

رویت معماری یا Revit architecture چیست؟

رویت نرم‌افزاری کاربردی برای طراحی سه‌بعدی، ایجاد نقشه‌های دوبعدی، محوطه‌سازی، تصویرسازی، تحلیل پروژه‌های ساختمانی، انجام سفارش طراحی و مدلسازی با Revit است. در این نرم‌افزار به اطلاعات مورد‌نیاز را از طریق پایگاه داده دسترسی خواهید داشت و امکان حاشیه‌نویسی با استفاده از المان‌های ترسیم دو بعدی وجود دارد. امکان کار گروهی و یکپارچگی اطلاعات دو دلیل اصلی افزایش تقاضا برای انجام پروژه معماری با رویت هستند. کمی بعد از انتشار نسخه اصلی، به دلیل نقش کلیدی آن در بهبود کیفیت مدل‌سازی و طراحی سایر نسخه‌های این نرم‌افزار برای استفاده در رشته‌های برق، تاسیسات، عمران و معماری منتشر شد. Revit structure نرم‌افزاری است که برای طراحی تحلیل بارگذاری اطلاعات و مستندسازی آن در حوزه عمران و سازه به کار می‌رود.

ارکیتکچر یکی از نسخه‌های جانبی اتودسک برای معماران و طراحان داخلی بوده که برای طراحی ساختمان، نقشه‌کشی و انجام پروژه طراحی داخلی با رویت در BIM استفاده می‌شود. با این نرم‌افزار محدودیتی برای طراحی نسخه اولیه طرح سه بعدی و توسعه آن در حین پروژه وجود ندارد. ابزارهای متعدد موجود در این نسخه باعث افزایش کاربرد آن در حوزه معماری شده است. برای ارائه یک تعریف ساده باید بدانید که Revit architecture یک نسخه محدود برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به حساب می‌آید؛ اما امکانات لازم برای طراحی تخصصی موجود در آن در مقایسه با نسخه اصلی بیشتر است که انجام پروژه معماری در رویت را ساده می‌کند.

ویژگی های کلیدی نرم‌افزار رویت معماری

ویژگی های کلیدی نرم‌ افزار رویت معماری

در حالت کلی، می‌توان ویژگی‌های نرم افزار رویت در معماری را به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد. قابلیت‌های عمومی نرم‌افزار معماری با سایر نسخه‌های دیگر مشترک است و عبارتند از: طراحی بر اساس سناریوهای مختلف، تعریف هر المان بر اساس سایر المان‌ها، قابلیت اشتراک اطلاعات برای ایجاد هماهنگی در واحدهای مختلف، برنامه زمان‌بندی، امکان ویرایش اطلاعات، پشتیبانی از فرمت‌های مختلف طراحی، امکان نصب افزونه‌های متعدد، تعداد زیاد کتابخانه‌ها، ارائه تعریف برای متغیرهای عمومی و برنامه‌نویسی با زبان بصری داینامو. اما ویژگی‌های اختصاصی که به سهولت کار طراحی و انجام پروژه رویت معماری کمک می‌کند تنها منحصر به نرم‌افزار ارکیتکچر بوده و شامل موارد زیر است؛

  • قابلیت انجام رندرگیری و ایجاد مدل‌های سه‌بعدی
  • برآورد هزینه طراحی و ساخت پروژه
  • امکان ثبت داده‌های ابر نقاط، مشاهده و خروجی گرفتن از آن‌ها هنگام انجام پروژه معماری
  • قابلیت استفاده از ابزارهای مفهومی در طراحی
  • افزایش سرعت طراحی ساختمان‌های چند طبقه به کمک اتصال راه‌پله‌ها
  • قابلیت مدل‌سازی معماری
  • امکان انجام پروژه رشته مکانیک با رویت

کاربردهای مختلف نرم افزار رویت در معماری

حالا نوبت به آن می‌رسد که بدانید علاوه بر مدلسازی اطلاعات ساختمان به کمک Revit، استفاده از این نرم‌افزار به حل چه فرایندهایی در حوزه معماری کمک می‌کند. فرایندهای کلیدی که می‌توان به کمک نرم‌افزار رویت در حوزه معماری انجام داد شامل موارد زیر است:

مستندسازی اطلاعات و طراحی

ابزارهای موجود در نرم افزار رویت به شما اجازه می‌دهد عناصر هوشمند مانند پنجره‌ها، دیوارها و درها را در طرح خود قرار دهید. همچنین، می‌توانید ارتفاع قسمت‌های مختلف، مساحت بخش‌های اصلی ساختمان، تعیین نقشه طبقات و سایر جزئیات مدل‌سازی را به کمک این ابزار مشخص کنید. بعد از اتمام مراحل طراحی، طرح اصلی به شکل نقشه‌های سه بعدی نمایش داده می‌شود.

ارزیابی و تحلیل داده ها

ارزیابی و تحلیل داده ها در نرم افزار رویت

آنالیز داده‌ها یکی دیگر از کارهایی است که می‌توان به کمک Revit انجام داد. تجزیه داده‌ها به بهینه‌سازی فرآیند انجام طراحی معماری با رویت در مراحل اولیه کمک می‌کند. همچنین برای تخمین هزینه و نظارت بر تغییرات ایجاد شده در کل طرح اهمیت زیادی دارد.

تصویرسازی

این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند که هنکام انجام مدلسازی اطلاعات ساختمان به رندرهای واقع‌گرایانه دسترسی داشته باشید. همچنین، می‌توانید با استفاده از قابلیت‌ها و ابزارهای موجود در رویت، طرح‌های وابسته به واقعیت مجازی ایجاد کنید. در نهایت، امکان ارائه اسناد با نماهای سه بعدی و پانوراما مزیت دیگر استفاده از Revit برای تصویرسازی و طراحی‌های سه‌بعدی در معماری است.

ایجاد ارتباط و هماهنگی بین رشته ای

ایجاد ارتباط و هماهنگی بین رشته اینرم‌افزار رویت در حقیقت یک پلتفرم پیش‌نمایش خانه آینده در مدلینگ BIM سه بعدی است که قابلیت اشتراک داده‌های مورد‌نیاز در فرآیتد طراحی و ساخت یک سازه با سایر رشته‌ها را فراهم می‌کند. می‌توانید یک ارتباط منظم و هماهنگ به رشته‌های مختلف موچور در یک پروژه به وجود آورید. این محصول، تمام کارکردهای رشته‌های مختلف در فرایند طراحی و ساخت پروژه‌ها را به هم متصل کند. پس، جریان کار تیمی هماهنگ‌تر، منظم‌تر و یکپارچه‌تر می‌شود. در صورت تغییر داده‌ها با استفاده از نرم افزار رویت مطمئن خواهید بود که هیچ اختلالی در هماهنگی بخش‌های مختلف پروژه به وجود نمی‌آید که صرفه‌جویی به در وقت، انرژی و زمان منجر خواهد شد.

مزایای طراحی و مدل سازی با نرم افزار رویت در معماری

قبل از انجام پروژه تاسیسات با رویت و آشنایی با مزیت‌هایی استفاده از آن باید بدانید تمام مزایای این محصول با مفهوم BIM ادغام شده است. برای بیان مزیت‌های اصلی نرم‌افزار Revit می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ایجاد پایگاه داده یکپارچه و مجزا

بعد از طراحی مجتمع های اداری و تجاری با رویت و ایجاد هر مولفه در این نرم‌افزار کیفیت پارامتری آن ارزیابی و محاسبه خواهد شد. پس، ارتباط بهتری بین مدل‌های دوبعدی و سه‌بعدی به وجود می‌آید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند که تمام داده‌های مورد نیاز برای طراحی و ساخت یک سازه را از یک پایگاه یکپارچه دریافت کنید. بعد از اعمال تغییر در یکی از داده‌ها، کل پایگاه به‌روز‌رسانی خواهد شد. در صورت بارگذاری داده‌های جدید، محدودیتی برای استفاده از آن در کل مدل طراحی‌شده وجود ندارد. اصلاح داده‌ها در ترسیم نقشه ۲ بعدی با رویت و سایر موارد به‌صورت پویا انجام می‌شود که مزیت آن صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما است.

عدم تکرار مدل های اولیه

این نرم‌افزار قادر است طرح‌های اولیه را برای شما ارائه دهد. شما می‌توانید تغییرات جدید را روی آنها اعمال کنید. این وضعیت شما را از تکرار مدل‌های اولیه بی‌نیاز می‌کند. اگر در حوزه انجام ترسیم نقشه ۳ بعدی با رویت فعال هستید، با این گزینه برای انجام پروژه های خود به زمان کمتری نیاز خواهید داشت.

طراحی حرفه ای لند اسکیپ

طراحی حرفه ای لند اسکیپ

رویت به دلیل ارائه مدل‌ها و تصاویر واقع‌گرایانه از طراحی مورد‌نظر، بهترین ابزار BIM برای طراحی لنداسکیپ محسوب می‌شود. شما می‌توانید تمام داده‌های مورد‌نیاز برای طراحی مدل اصلی را وارد نرم افزار کرده، سپس از آن برای خلق مدل نزدیک به واقعیت و تبدیل نقشه‌های فاز ۱ به نقشه‌های فاز ۲ با رویت استفاده کنید.

طراحی حرفه ای سازگار با محیط زیست

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی استفاده از نرم افزار رویت در معماری این است که می‌توانید طراحی تاسیسات و سازه‌های مختلف را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام دهید. ساختمان‌ها و تاسیسات دارای مصرف انرژی بهینه و پایدار یکی از نیازهای مهم دنیای ما هستند.  این نرم‌افزار به مهندسان کمک می‌کند تا با انجام مطالعات اقلیمی (نور و سایه) بر روی ساختمان با رویت در زمان کوتاه‌تری به هدف اصلی خود برسند.

پایداری فرایند کاری و عدم نیاز به استفاده از مستندات کاغذی

به کمک این نرم‌افزار کاربردی تعداد نقشه‌های مورد‌نیاز برای انجام پروژه رویت تجاری یا مسکونی کاهش می‌یابد‌ که به معنی کاهش کاغذبازی است. به کمک Revit نیازی به استفاده از اسناد دستی نخواهید داشت؛ زیرا، تمام اطلاعات به‌صورت خودکار ثبت شده و در دسترس شما قرار می‌گیرد و از طریق برچسب‌گذاری داده‌ها دسترسی به آن‌ها ساده‌تر خواهد شد. به‌علاوه، با استفاده از کتابخانه بزرگ این محصول برای طراحی‌های دیجیتال به مجموعه بزرگی از داده‌ها و مولفه‌ها دسترسی دارید. این اطلاعات در طراحی اجزای پایه به شما کمک می‌کند.

کاربرد نرم افزار رویت در عمران و سازه

انجام طراحی سازه یکی از زیرشاخه‌های اصلی انجام پروژه مهندسی عمران است. در این مرحله، طراحی المان‌های مختلف با هدف افزایش مقاومت کلی سازه انجام می‌شود. با مدل‌سازی المان‌هایی مانند تیر، مهاربند، ستون و غیره مقاومت سازه در برابر حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و بارهای اضافی افزایش می‌یابد. رویت استراکچر یا Revit structure یکی از زیرمجموعه‌های کاربردی نرم‌افزار رویت است که در طراحی سازه و مدلسازی ساختمانی با رویت کاربرد دارد. ابزارها و قابلیت‌های این نرم‌افزار نقش کلیدی در افزایش سرعت و دقت مدل‌سازی‌های دیجیتال دارد.

با استفاده از نرم‌افزار استراکچر، مدل‌سازی عناصر مختلف، تهیه نقشه‌های بتنی یا فولادی و برآورد هزینه اجرای پروژه امکان‌پذیر خواهد بود.این کار برای انجام پروژه های فولاد بسیار مفید است. برخلاف نرم افزار رویت ، این نرم‌افزار بیشتر به‌عنوان یک محصول مناسب برای شاپ دراوینگ یا مدل‌سازی شناخته می‌شود و نقشی در محاسبات و تحلیل سازه ندارد. مهندسان عمران بعد از اتمام فرآیند طراحی مدل‌ها برای آنالیز نتیجه نهایی از نرم‌افزار روبوت آنالیز استراکچر استفاده می‌کنند. برخی از ابزارهای موجود در این نرم‌افزار که برای انجام پروژه رویت استراکچر مناسب هستند با نسخه رویت معماری تفاوت دارند.

مزایای استفاده از Revit structure در عمران

مزایای استفاده از Revit structure در عمران

سهولت انجام پروژه مهندسی عمران با رویت علاوه بر ایجاد بازار کاری مناسب برای آن، نقش کلیدی در ارتقای کیفیت طراحی سازه‌ها داشته است. اما مزیت استفاده از این نرم‌افزار کاربردی تنها به این مورد محدود نمی‌شود، سایر مواردی که باید به آن اشاره کنیم عبارت‌اند از:

رعایت استانداردها و اصول طراحی

کیفیت هر سازه و ساختمان رابطه مستقیمی با نحوه طراحی و انجام پروژه های ساختمان با رویت دارد. اگر تمام اصول و استانداردهای لازم در فرآیند طراحی و مدل‌سازی رعایت شود کیفیت نهایی پروژه نیز افزایش می‌یابد. در سازه‌های بتنی محاسبه مواردی مانند ضریب ترک بتن و دیوارهای برشی اهمیت زیادی دارد، استراکچر از طریق ارائه ابزارها و قابلیت‌های مختلف، بستر مناسبی برای تعریف استانداردهای ساخت در تجهیزات ساختمان با رویت و اجرای آن‌ها ایجاد کرده است.

کاهش خطای انسانی و افزایش دقت در طراحی

با استفاده از این نرم‌افزار کاربردی، زمان لازم برای اتمام فرآیند طراحی و مدل‌سازی سازه کاهش می‌یابد. می‌توانید مرحله انجام طراحی ستون و فونداسیون را با نرم افزار رویت در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید. اگر به هر دلیلی، خطایی هنگام طراحی رخ دهد محدودیتی برای ویرایش و اصلاح آن ندارید.

برآورد هزینه اجرای پروژه

محاسبه سرمایه مورد‌نیاز برای اجرای پروژه یکی از بخش‌های کلیدی در مهندسی عمران است. قابلیت‌ انجام محاسبه متره ساختمان با رویت استراکچر این امکان را فراهم کرده که مهندسان و کارفرمایان دغدغه‌ای برای محاسبه هزینه و میزان مصالح مورد‌نیاز نداشته باشند.

افزایش خلاقیت در فرآیند طراحی و مدل‌سازی

در ابزارهای سنتی و قدیمی، دست مهندسان عمران و سازه برای خلاقیت در طراحی‌ها بسته بود. این مشکل برای افراد تازه‌کار و دانشجویان بیشتر به چشم می‌خورد؛ زیرا، قدرت تجسم سه‌بعدی آن‌ها به اندازه کافی زیاد نبود. اضافه شدن یکسری آیتم‌ها و ویژگی‌های جدید به استراکچر، فضای مناسبی برای خلق طراحی‌های خلاقانه، طراحی حجمی و تبدیل آن به نقشه‌های اجرایی با رویت ایجاد کرده است.

ارائه طرح اولیه کامل

ارائه طرح اولیه کامل

در پروژه‌های عمرانی ارائه طرح اولیه با‌کیفیت در کوتاه‌ترین زمان اهمیت زیادی دارد. مهندس باید طرح اولیه را برای کارفرما ارسال کند تا بتواند در صورت نیاز اصلاحات و تغییرات را در زمان مناسب انجام دهد. پس، ارائه طرح اولیه و ترسیم هم‌زمان ۳بعدی و ۲ بعدی نقشه‌های ساختمان علاوه بر افزایش سرعت اجرای پروژه به حفظ انرژی و انگیزه مهندسان کمک می‌کند. طرح اولیه استراکچر به‌صورت سه‌بعدی ارائه می‌شود که برای بهتر کارفرما از ماهیت کلی طرح مفید است.

همکاری بهتر بین اعضای تیم اجرایی و مهندسان سازه

نرم‌افزار استراکچر می‌تواند تمام اطلاعات و داده‌های مربوط به پروژه رویت مسکونی یا تجاری را در یک فایل ذخیره کرده و بین مهندسان فعال در پروژه به اشتراک بگذارد. این مزیت باعث می‌شود که افراد مختلف توانایی کار روی طرح و بررسی آن را داشته باشند. همه این موارد در کنار هم به هماهنگی و یکپارچگی تیم پروژه کمک می‌کند.

اگر برای اجرای پروژه‌های عمرانی، انجام طراحی برج با رویت و طراحی با مشکل روبه‌رو شده‌اید، یا در تیم خود به یک طراح مسلط به Revit نیاز دارید نگران نباشید. تیم ما برای کاهش دغدغه تمام دانشجویان و فعالان در حوزه معماری، عمران و سازه، خدمات کاملی در بخش طراحی، مدل‌سازی و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار رویت استراکچر و ارکیتکچر ارائه می‌دهد.

جمع بندی

کاربرد نرم افزار رویت در معماری و عمران علاوه بر صرفه‌جویی در زمان لازم طراحی و ساخت پروژه‌های برخوردار از انرژی پایدار به افزایش خلاقیت در طراحی‌ها، کاهش خطای انسانی، هماهنگی و همکاری منسجم بین اعضای تیم اجرای پروژه کمک می‌کند. این نرم‌افزار کاربردی از طریق تحلیل داده‌ها، برآورد هزینه و تعیین مصالح مورد‌نیاز زمان اجرای پروژه‌های عمرانی و معماری را کاهش می‌دهد.

فریلنسر هستید و مهارت انجام پروژه ای را دارید؟

اگر شما فریلنسر هستید و توانایی انجام پروژه ای را در یک رشته یا حوزه ای خاص دارید برای فعالیت در سایت کافه پروژه و کسب درآمد می توانید در سایت ثبت نام کنید و پروژه هایی با مهارت انتخاب خود را مشاهده کنید.جهت ثبت نام و ثبت رزومه خود در سایت از طریق دکمه پایین صفحه در سایت عضو شوید.

نحوه سفارش پروژه در سایت کافه پروژه :

اگر پروژه ای دارید که میخواهید آن را برون سپاری کنید کافی است در سایت کافه پروژه ثبت نام کنید و پروژه خود را ثبت نمایید.پروژه شما هر چه که باشد حتما مجری برای آن وجود دارد.جهت ثبت نام و ثبت سفارش پروژه خود برروی دکمه زیر کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *