آموزش نگارش تحقیق

آموزش نگارش گزارش تحقیق

گزارش تحقیق خلاصه‌ای مکتوب (یا شفاهی) از تحقیق است که باید هرچه سریعتر تهیه و توزیع شود. طرح تحقیقاتی زمانی کامل محسوب می‌شود که گزارش نهایی آن نوشته شده باشد. بسیاری از تحقیقات هرگز به اطلاع سایرین نرسیده است زیرا محققین نتوانسته‌اند نتایج آنها را به صورت نوشته منتشر کنند. حتی اگر قرار باشد نتیجه یک طرح به صورت شفاهی ارائه گردد، لازم است به غیر از آن، گزارش‌نهایی (جامع) تحقیق به صورت کامل نوشته شود.

گزارش تحقیق

          ارائه گزارش نهایی تحقیق در کشور ما «پاشنه آشیل» تحقیقات علمی است، پژوهشهای بسیاری در کشور ما انجام می‌شود اما بسیاری از آنها در مرحله ارائه گزارش دچار مشکل می‌شوند، لذا نتیجه پژوهش به اطلاع سایر محققین و دانشمندان نمی‌رسد و یا اگر هم گزارش نهایی ارائه می‌گردد به سبب عدم اطلاع یا بی‌توجهی نگارنده ارزش  کار انجام شده تا حد زیادی تنزل می‌نماید. به عبارت دیگر آنچه که ارایه می‌شود کمتر از کار خوبی است که انجام شده است. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که همه پژوهشهای انجام شده در کشور ما از نظر روش کار در مراحل مختلف کاملاً صحیح و بی‌نقص بوده‌اند اما نکته اینجاست که تعداد قابل توجهی از پژوهشهای علمی و صحیح در مرحله ارایه گزارش به نوعی ناتمام می‌ماند (عدم ارایه گزارش یا گزارش نامطلوب).

نوشتن کار ساده‌ای نیست، این کار هم وقت‌گیر است و هم حوصله و صبر می‌خواهد و هم تمرین و کار زیاد می‌طلبد. گزارش نوشتاری خوب باید واضح، جالب، علمی، دقیق، صحیح و کامل باشد سه مرحله نوشتن شامل پیش نویس کردن، نوشتن و پاک نویس‌کردن می‌باشد. 

پیش نویس

          در مرحله پیش‌نویس شما نظرات خود را به شکل اولیه طرح کلی و نکات عمده پیاده می‌کنید. در طول مرحله نوشتن شما آهنگ یا روند و سبک نوشته را توسعه می‌دهید و طرح پیش‌نویس اولیه را می‌سازید و نهایتاً پاک نویس کردن یا دوباره نویسی را انجام می‌دهید. در ضمن دوباره نویسی به ویرایش نوشته پرداخته و نظرات خود را به نحوی کامل می‌کنید که کاملاً واضح و سازمان‌بندی شوند. با آنکه دوباره نویسی کاری سخت و خسته کننده است ولی تقریباً همیشه لازم است ، بهتر است پس از تهیه پیش‌نویس اولیه آنرا چند روز کنار بگذارید و دوباره به آن مراجعه کنید. گزارش نهایی در اصل به موسسه‌ای که بودجه پژوهش را تأمین کرده باید ارایه گردد. بسیاری از مواقع ضرورت دارد به مسئولین محلی یا کشوری که تمهیدات لازم برای پژوهش را فراهم نموده‌اند نیز گزارش جداگانه‌ای داده شود. بدین ترتیب مسئولین اجرایی این امکان را خواهند یافت که از نتایج پژوهش استفاده‌های عملی نمایند.

 فراموش نکنیم که مسئولین اجرایی احتمالاً در زمینه‌هایی غیر از موضوع پژوهش تخصص دارند، پس لازم است گزارش ارسالی برای آنان عاری از واژه‌های فنی و تخصصی بوده، کاملاً قابل فهم و روشن باشد تا در عین جذابیت در زمینه‌های اجرایی مفید واقع شود. ارسال یک گزارش خوب برای مسئولین اجرایی می‌تواند حمایت آنانرا برای همکاری در پژوهشهای آینده جلب کند. همچنین برای برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان بهداشتی باید هرچه زودتر پس از مشخص شدن نتایج نهایی پژوهش، گزارش مختصر شده‌ای ارسال گردد.

تمام قسمتهای یک گزارش نهایی را می‌توان در سه بخش عمده خلاصه نمود  :

۱ – بخش مقدماتی (پیش نوشته)

۲ – بخش اصلی (نوشته)

۳ – بخش ضمایم (پی‌نوشته)

 

از شما دوستان عزیز که این مطلب آموزشی را دنبال نموده اید تشکر می کنیم و شما را دعوت میکنیم که برای فراگیری تحقیق نوشتن مطالب ما را دنبال کنید.این مطالب برای افزایش دانش شما در سایت قرار داده شده و کمک زیادی در یادگیری شما در انجام پروژه تحقیق خواهد نمود.

فریلنسر هستم و مهارت انجام پروژه ای را دارم!

اگر شما فریلنسر هستید و توانایی انجام پروژه ای را در یک رشته یا حوزه ای خاص دارید برای فعالیت در سایت کافه پروژه و کسب درآمد می توانید در سایت ثبت نام کنید و پروژه هایی با مهارت انتخاب خود را مشاهده کنید.جهت ثبت نام و ثبت رزومه خود در سایت از طریق دکمه پایین صفحه در سایت عضو شوید:

نحوه سفارش پروژه در سایت کافه پروژه :

اگر پروژه ای دارید که میخواهید آن را برون سپاری کنید کافی است در سایت کافه پروژه ثبت نام کنید و پروژه خود را ثبت نمایید.پروژه شما هر چه که باشد حتما مجری برای آن وجود دارد.جهت ثبت نام و ثبت سفارش پروژه خود برروی دکمه زیر کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *