مهندسی معماری

رتبه ­بندی ساختمان­های پایدار

انجمن ساختمان سبز ایالات متحده USGBC بر مبنای شاخص LEED، «راهنمای طراحی محیطی و انرژی» اقدام به تعیین معیارهای امتیاز و صدور گواهینامه در چهار سطح به ترتیب پلاتین، طلایی، نقره­ای و سطح چهارم صرفا صدور گواهینامه برای رعایت حداقل شاخص­ می­نماید. معیار امتیازها به ۸ دسته عمده تقسیم می­شوند به ترتیب بیشترین امتیاز؛ انرژی و اتمسفر، کیفیت محیط­های داخلی، مکان­ یابی و حمل­ ونقل، مصالح و منابع، کارآیی سامانه­ های آب، سایت­های پایدار، نوآوری در طراحی و اولویت­های منطقه­ ای .

 

مشخصات ساختمان  cset و استراتژی­های طراحی

این پروژه در سال ۲۰۰۸ در شهر نینگبو استان ژینگجیانگ چین با مساحت ناخالص داخلی ۱۲۰۰ مترمربع توسط گروه معماری ماریو کوشینلا ساخته شده است. این بنا در سال ۲۰۰۹ برنده جوایز معماری بین المللی اتینای شیکاگو، جایزهMIPIM  و جایزه SPACE  شده است .

ساختمان­های پایدار  و این ساختمان برای حداقل نیاز به انرژی برای گرمایش، سرمایش و تهویه طراحی می­شوند. در حقیقت بار گرمایش، سرمایش و تهویه باقیمانده تخمین زده می‌شود که آنقدر اندک باشد که انرژی باقیمانده بعلاوه تقاضا برای برق روشنایی و غیره از منابع تجدیدپذیر انرژی از جمله:

  • پمپ حرارتی منبع خورشید
  • تهویه جذب خورشیدی
  • پانل­های فتوولتائیک تامین شود

فضاهای موجود در ساختمان برای پشتیبانی از تعدادی از استراتژی­های مختلف گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع پیکربندی شده است .

انرژی مورد نیاز برای برق و نورپردازی مصنوعی از طریق سلول­های فتوولتائیک واقع در جنوب ساختمان قرار دارد تامین می­شود. دیگر فن­آوری­های انرژی تجدید پذیر شامل انرژی زمین گرمایی (مربوط به کویل گرم/ خنک کننده در داخل اسلب­های کف) و توربین بادی.

این ساختمان همچنین به گونه­ای طراحی شده است که به تنوع روزانه و فصلی در آب و هوای نینگبو پاسخ دهد، برای کاهش نیاز به حرارت در زمستان، خنک سازی در تابستان و ارتقاء تهویه طبیعی در بهار و پاییز زمانی که شرایط محیطی اجازه می دهد. بنابراین این ساختمان به خوبی عایق شده است، شامل ظرفیت حرارتی بالای کف و دیوارهای داخلی و جداره دو پوسته نمای جنوبی. بنابراین نمای جنوب کمک می کند تا تهویه پیش گرمایش فعال توسط جابه جایی طبیعی گرما در اتاق­های آموزش، دفاتر واتاق­های جلسه تامین شود .

هوای کارگاه و آزمایشگاه از طریق لوله­های کارگذاشته در زمین گرم می­شود. دمای زیرزمین ثابت بوده و در تابستان خنک­تر از دمای محیط و در زمستان گرم­تر از دمای محیط است. پمپ زمین گرمایشی(GSHP)   نیز برای فراهم آوردن تبادل حرارت از طریق کویل­هایی که در کف بتنی تعبیه شده­اند استفاده می­شود .

پنج استراتژی در طراحی پایدار این ساختمان استفاده شده شامل:

۱. پوسته دو جداره با کارایی بالا،

۲. جرم حرارتی،

۳. نور روز و کنترل خورشیدی،

۴. برج با تهویه طبیعی و

۵. لوله تهویه از زمین­ به آزمایشگاه و کارگاه است .

سرمایش

در تابستان، جداره دو پوسته و ظرفیت حرارتی سطوح بتنی عموما محیط داخلی را خنک نگه می دارند. تنها خنک کننده اضافی مورد نیاز، سردسازی هوا هنگامی که هوا در خارج بسیار گرم است اتفاق می افتد. برای این منظور، هوا که به کارگاه و آزمایشگاه تحویل داده می شود، از طریق لوله­های زمین به طور غیرمستقیم خنک می شود و سپس توسط یک واحد تهویه مطبوع واقع در زیرزمین خنک می­شود. به وسیله یک واحد کنترل هوایی که در پشت بام قرار دارد هوایی که به برج متصل شده است خنک می شود و سپس به سمت بالا کشیده می­شود و در هر سطح کاهش می یابد و از طرف آن به وسیله نمایشی که به طور طبیعی تهویه شده خسته می شود .

تهویه ساختمان

در فصول بهار و پاییز، تهویه طبیعی در اکثر فضاها افزایش می‌یابد، به طور خودکار با استفاده از ابزار باز کردن دریچه در داخل جداره محیطی کنترل می­شود. در طول تابستان، زمانی که هوا گرم و مرطوب است، لازم است هوا خنک شود و انرژی الکتریکی این سیستم توسط سلول­های فتوولتائیک فراهم می شود .

روشنایی ساختمان

ساختمان طراحی شده است تا حداکثر از نور روز استفاده شود، و از گرمایش تابش نور اجتناب شود. به این ترتیب مقدار زمان برای نورپردازی مصنوعی مورد نیاز را کاهش می یابد.

سلول­های فتوولتائیک

(PV) سیستم خورشیدی برای تامین برق نور مصنوعی و مصرف کم تجهیزات اداری مانند کامپیوتر و ماشین‌های فکس استفاده می­شود. در مدت اوج تابش آفتاب، انرژی کافی از سیستمPV  برای اجرای سایر تجهیزات مانند بالابر، تهویه مکانیکی و سیستم­های آب سرد تولید می­شود. در صورت تولید برق اضافی، برق در باتری ها ذخیره می‌شود یا به مرکز ورزشی نزدیک منتقل شود.

سیستم مدیریت ساختمان

این ساختمان به سیستم مدیریتی الکتریکی و مکانیکی برای بهینه سازی بارهای الکتریکی و کاهش مصرف انرژی مجهز شده است. سیستم مدیریتی باعث تمرکز کنترل و سیگنال­های تجهیزات تکنولوژیکی ساختمان است. نرم افزار نصب شده، دستورات را به طور خودکار به تمامی محرک ها و تجهیزات ارسال می کند .

 

از شما دوستان عزیز که این مطلب آموزشی را دنبال نموده اید تشکر می کنیم و شما را دعوت میکنیم که برای آشنایی با مهندسی معماری و گرایش های آن مطالب ما را دنبال کنید.این مطالب برای افزایش دانش شما در سایت قرار داده شده و کمک زیادی در یادگیری شما در انجام پروژه معماری خواهد نمود.

فریلنسر هستم و مهارت انجام پروژه ای را دارم!

اگر شما فریلنسر هستید و توانایی انجام پروژه ای را در یک رشته یا حوزه ای خاص دارید برای فعالیت در سایت کافه پروژه و کسب درآمد می توانید در سایت ثبت نام کنید و پروژه هایی با مهارت انتخاب خود را مشاهده کنید.جهت ثبت نام و ثبت رزومه خود در سایت از طریق دکمه پایین صفحه در سایت عضو شوید:

نحوه سفارش پروژه در سایت کافه پروژه :

اگر پروژه ای دارید که میخواهید آن را برون سپاری کنید کافی است در سایت کافه پروژه ثبت نام کنید و پروژه خود را ثبت نمایید.پروژه شما هر چه که باشد حتما مجری برای آن وجود دارد.جهت ثبت نام و ثبت سفارش پروژه خود برروی دکمه زیر کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *