کاربرد برنامه نویسی در نرم افزار اکسل

اکسل مجموعه‌ای از خدمات مختلف را برای گروه‌های مختلف کاربران خودش ارائه می‌دهد. فرمول‌نویسی، رسم جدول، محاسبات و… موارد مختلفی از کارکردهای این نرم‌افزار است. یکی از همین امکانات اکسل، توانایی برنامه‌نویسی است. در این نوشتار به‌صورت اختصاری، کاربرد اکسل در برنامه نویسی مورد بررسی قرار گرفته و نحوه استفاده از امکانات این نرم‌افزار برای کد‌نویسی توضیح داده شده است.

کاربرد اکسل در برنامه‌ نویسی

به بیان ساده، وقتی که شما می‌خواهید به کمک کامپیوتر یک مسئله محاسباتی را حل کنید، از یک خدمتی مبتنی بر برنامه‌نویسی استفاده کرده‌اید. مثلا وقتی که به یک اداره می‌روید و اطلاعات شما توسط متصدی آن اداره ثبت می‌شود، به‌طور غیرمستقیم در حال استفاده از یک برنامه‌نویسی هستید. اطلاعات فرد به محض ورود به سیستم در سامانه مشخص ثبت می‌شود. همین فرآیند با استفاده از علم برنامه‌نویسی انجام شده است. بنابراین، کد‌نویسی یا همان برنامه‌نویسی، دانشی است که به وسیله آن کدهایی را به کامپیوتر می‌دهند و متناسب با همان رمزها، خدمات خاص مرتبط با نیاز مخاطبان را ارائه می‌دهد. این پدیده از سال ۱۸۸۳ شناخته شده و یک ریاضی‌دان انگلیسی با نام ایدا لاولیس هنگام کار بر روی یک کامپیوتر نوع اولیه، متوجه شد که می‌تواند خدمات بیشتر و پیچیده‌تری نسبت به محاسبات ساده ریاضی انجام دهد.

خدمات برنامه‌نویسی شامل موارد متعددی است؛ بهتر است بگوییم امروزه این پدیده در سرتاسر زندگی ما نقش دارد و هر کجا که به حوزه دیجیتال و فضای مجازی مرتبط است از طریق همان رمزنویسی‌ها و کدهایی است که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای آن‌ها را تعریف کرده و به اصطلاح، برنامه‌نویسی آن را انجام داده است. ساعت دیجیتالی، گوشی‌های موبایل، یخچال‌ها و ماشین‌های لباسشویی هوشمند، لب‌تاپ، کامپیوتر و… نمونه‌ای از ابزار و خدماتی مبتنی بر برنامه‌نویسی هستند. اما اگر بخواهیم لیستی از کاربردها و فواید این پدیده را لیست کنیم می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • افزایش خلاقیت و ابتکار، نوآوری با استفاده از برنامه‌نویسی.
  • باعث می‌شود که فرد به بیماری‌های مربوط به کهولت سن مثل فراموشی، کم‌حافظگی و… مبتلا نشود.
  • از لحاظ اقتصاد و اشتغال، شغل بسیار مناسب و کاربردی است که برای هر فرد علاقه‌مند جای کار وجود دارد.
  • باعث تسهیل فعالیت‌های روزمره افراد در حوزه‌های مختلف زندگی، اعم از آشپزی، اشتغال، رانندگی، سلامتی، کشاورزی، صنعتی و سایر فعالیت‌ها می‌شود.

بنابراین، برنامه‌نویسی اهمیت و نقش مهمی در زندگی تک‌تک افراد جامعه دارد.

کاربردها و قابلیت‌های اکسل در برنامه‌ نویسی

کاربردها و قابلیت‌های اکسل در برنامه‌ نویسی

نرم‌افزار Excel کاربردهای مختلفی دارد. انجام محاسبات ریاضیاتی، انجام پروژه حسابداری، رسم جدول، انبارداری، چک‌لیست، فرمول‌سازی و… بخشی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که ارائه می‌دهد. اما یکی از خصوصیات و ویژگی‌های مهم و کاربردی اکسل، ارائه خدمات برنامه‌نویسی با استفاده از vba است. مخفف عبارت Visual basic for applications، یک زبان برنامه‌نویسی در مجموعه برنامه‌های آفیس است. حالا باید گفت که کاربرد این زبان در اکسل چیست؟ همان‌طور که ذکر شد، نرم‌افزار مذکور دارای خدمات و قابلیت‌های مختلفی است؛ تقریبا در همه خدماتی که اکسل ارائه می‌دهد، قابلیت این را دارد که با استفاده از زبان Vba کدهایی نوشت، که بخشی از از excel به‌صورت خودکار این خدمات را انجام دهد. به عنوان مثال، می‌توان ثبت خرید و فروش محصولات را با خروجی‌های متفاوت فراهم کرد و اطلاعات آن را جهت گرفتن گزارش‌های سالانه و ماهیانه یا هفتگی آماده کرد.

به عنوان یک مثال دیگر می‌توان به ویژگی‌های برنامه‌نویسی اشاره کرد. زبان کدنویسی ارتباط مستقیمی با اعداد و مفاهیم ریاضی و محاسبات دارد که با کوچک‌ترین خطای محاسباتی، خدمات نرم‌افزاری که قرار است برای کاربر تهیه شود دچار مشکل و اختلال می‌شود. باتوجه به توانایی اکسل در بحث ریاضی و محاسبات، فرمول‌نویسی و با وجود زبان برنامه‌نویسی که روی آن قرار دارد، می‌توان این مشکل را حل کرد؛ بنابراین، از مزایای این ویژگی موجود در اکسل (vba) می‌توان به خودکارشدن فعالیت‌ها، حل پروژه‌های دانشجویان در زمینه‌های برنامه‌نویسی یا فرمول‌نویسی، انجام فعالیت‌هایی که به‌صورت دستی ممکن نیست و صرفه در وقت به عنوان بخشی از خدمات کاربردی‌اش اشاره کرد. البته ممکن است معایبی از قبیل خطا در محاسبات هم داشته باشد که با بررسی و رفع اشکال قابل حل است؛ یا ممکن است که بر روی برخی نسخه‌های اکسل چه نسخه‌های قبلی و چه بعدی انجام نشود که به هر صورت جزو نقاط ضعف این افزونه برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

آموزش قدم به قدم برنامه‌ نویسی در اکسل

تا به اینجا در رابطه با برنامه‌نویسی و ویژگی‌های آن، اکسل و کاربردهای آن، vba و کدنویسی در اکسل آشنا شدیم. در ادامه با ذکر یک نمونه، به صورت گام‌به‌گام روش برنامه‌نویسی در اکسل را توضیح می‌دهیم. قبل از هر کاری، برای استفاده از Vba باید به بخش File بروید، وارد گزینه options شوید و گزینه Ribbon Customize را انتخاب کنید. در نهایت تیک گزینه Developer را بزنید و روی ok کلیک کنید. حالا توسعه‌دهنده‌ای که باعث استفاده از زبان برنامه‌نویسی مذکور می‌شود، فعال است.

در ادامه شما با داده‌ها روبرو هستید؛ داده‌های موجود در vba به دو دسته عددی و غیرعددی تقسیم می‌شود. این برنامه با sub شروع می‌شود و با end sub به پایان می‌رسد:

در ادامه باید برای ایجاد یک دکمه، صفحه‌ای جدید در اکسل ایجاد کنید و در سربرگ Developer، بخش controls، روی گزینه insert کلیک کنید. سپس کلید Button را بزنید. بعد از این مرحله و با مشخص‌کردن مکان دکمه جدید، یک پنجره جدید باز می‌شود. حالا مقدار داده متغیر یا ثابت خود را وارد می‌کنید:

با کلیک بر روی مقادیر ثابت، داده‌های آن‌ها در سلول‌های داخل جدول اکسل نشان داده می‌شوند و به همین سادگی یک نوع برنامه‌نویسی انجام داده‌اید. نکته مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کنید، یادگیری مبانی پایه و اصول اولیه مربوط به برنامه‌نویسی Vba، اصطلاحات و مبانی اولیه است.

جمع‌بندی

طبق آن‌چه بیان شد، اکسل کاربردهای متعددی دارد که یکی از آن‌ها، برنامه‌نویسی از طریق زبان برنامه‌نویسی vba است. قبل از استفاده از این قابلیت، باید آن را روی نرم‌افزار فعال کرد و بعد از آن با یادگیری مفاهیم، اصطلاحات و مبانی پایه از ساده‌ترین موارد تا پیچیده‌ترین کدگذاری‌ها را می‌توان در داخل اکسل انجام داد.سفارش پروژه اکسل یکی از محبوب ترین سفارش های دانشجویان و شرکت ها برای انجام کارهای آماری و انجام پروژه های حسابداری است و میتوانید با یادگیری آن درآمد خوبی را از این طریق بدست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *